Anex Tours

KundAnex Tours
UppdragGrafisk profil för hotellkoncept

Grafisk profil för hotellkonceptet A Good Life

Vår kund, den turkiska researrangören ANEX Tour, gav oss i uppdrag att ge grafisk form åt ett nytt resorthotellkoncept, inklusive logotyp, dekorelement, typsnitt och manual. I förutsättningarna ingick att konceptet var familjeorienterat, varumärket skulle kunna fungera globalt och att höjd skulle tas för underdelningar i olika prisklasser och/eller målgruppsinriktningar under samma huvudvarumärke. Namnet A Good Life var också givet från början.
I arbetet med logotypen utgick från det som är centralt i besöksnäringen som helhet: möten och samtal mellan människor. Grundformen i logotypen är två pratbubblor som också antyder profiler i möte, med en mindre infälld i en större. Färgsättningen är varm och solig orange schatterad till gult. A Good ligger i den större pratbubblan, Life i den mindre. Vi tog också fram en standard för hur loggan ska kombineras med graderingar efter olika anläggningar prisläge och inriktning.
Vi skapade också ett dekorelement inom ramen för den grafiska profilen, en varm siluettbild av glada semesterfirare med solen i bakgrunden. En färgskala och typsnitt ingick också i profilen.
A Good Life-profilen är avsedd att i stor utsträckning hanteras och användas av personal utan grafiska kunskaper i det dagliga arbetet ute på anläggningarna. Därför producerade vi en detaljerad manual, med regler, anvisningar tips och inspirerande exempel på profilen tillämpad på ett stort antal olika enheter i olika sammanhang, till exempel skyltar, programblad, flaggor, gästinformation, utställningsmiljöer och annat. Ett antal olika malldokument ingick också.